Monday, May 21, 2012

Istana Shah Alam


Kesultanan Selangor sedang berbantah-bantahan terkait klaim kekasih Syahrini, Bubu, yang mengaku cucu Raja Selangor. Sambil menunggu kisah ini berlanjut, yuk kita lihat dulu Istana Selangor.

Para traveler yang berlibur ke Selangor, pasti ingin melihat Istana Selangor. Kerajaan Selangor punya dua istana, yang paling utama adalah Istana Alam Shah di Klang, Malaysia.
[IMG]
Istana Alam Shah berdiri megah dengan bangunan beratap hijau dan dilengkapi oleh sebuah menara berkubah warna emas. Istana ini berada di Kota Klang, 32 km dari barat Kuala Lumpur, Malaysia. Raja Selangor yang kini memimpin bernama Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj.

Dari Asia Explorers, Senin (21/5/2012) istana yang berdiri tahun 1905 ini dibangun oleh Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah yang menjadi Sultan of Selangor yang kelima. Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah sempat menempati istana buatannya selama 35 tahun. Pada tahun 1938 sang sultan menutup umur di istana ini.

Selain jadi saksi meninggalnya Sultan kelima, istana ini juga menjadi saksi bahagia keluarga Kerajaan Selangor. Di sini jugalah jadi tempat kelahiran Sultan ketujuh yang bernama Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Bangunan megah yang mayoritas terbuat dari kayu dan marmer ini memiliki 15 ruangan. Mengingat umur yang semakin menua, istana ini pun sempat mengalami renovasi besar-besaran pada tahun 2000. Di bawah pemerintahan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Istana Alam Shah kembali berdandan.

Banyak dari upacara kerajaan terjadi di Istana Alam Shah. Salah satu upacara penting yang rutin terjadi di sini adalah pengangkatan Raja Selangor. Acara kumpul keluarga kerajaan pun seringnya diadakan di istana ini.

Wisatawan tidak bisa masuk ke dalam istana. Namun mereka bisa berfoto-foto di luar istana. Meski Istana Alam Shah adalah istana resmi Kerajaan Selangor, namun mereka memiliki istana lainnya.

Di Putrajaya, Kerajaan Selangor juga memiliki Istana Darul Ehsan yang dibangun pada tahun 2000. Bangunan bergaya Eropa Tudor ini berdiri dekat Danau Putrajaya dan hal itulah yang membuat istana ini terlihat megah.

Istana Darul Ehsan berdiri tegak 6 lantai dengan lantai berhiaskan marmer Malaysia. Wisatawan sering berfoto di tepi Danau Putrajaya dengan latar Istana Darul Eshan.
http://nusapromo.com/threads/istana-alam-shah.131816

No comments: